Tuesday, October 25, 2011

Snabbis på moderna...och bidragskonst






















En trevlig snabblunch på moderna blev det i helgen med C och trevligt var det att snabbt kika på Sigrid Hjerténs verk. Ja, jag vet att det är väldigt otrendigt att bli så glad av hennes tavlor. Men i stora salen fanns mer. Hängningen av Sigurdur Gudmundssons foton var som en liten chokladask, en Alladin med röda väggar mitt i Modernas utställningssal. Trevligt lite överraskande att gå in och se vad som dolde sig där. Att hitta de lågmälda svart-vita fotografierna. Känner mig lite idiotförklarad när jag läser den här recensionen. Men, oj då vilken plebej jag är som inte kände till att det här, minsann redan varit utställt i Öresundsregionen. Och varför skall alltid tesen att det är farligt att ställa ut verk från gallerier eller privata konstsamlingar? Varför uschar och fyar ingen över Galleri Borghese? Kommer våra privata konstsamlingar att vara okej att visa om ett par hundra år - men absolut inte nu? För nu gäller bara bidragskonst.

No comments: